Wybrane obiekty mają być przede wszystkim punktem wyjścia do opowieści o przeszłości miasta. Istotą tej opowieści będzie Ełk – niezwykle ciekawe miasto o zawiłej historii, słusznie nazywane „stolicą Mazur,” w którym polskość była zawsze obecna w sposób bardzo wyraźny. Zadaniem ścieżki dydaktyczno-turystycznej jest pomoc w odczytaniu i zrozumieniu krajobrazu kulturowego miasta, na którego obecny kształt złożyły się czynniki zarówno przyrodnicze, jak i będące wynikiem działalności człowieka. Były to różnorodne procesy polityczne, gospodarcze, społeczne i kulturalne uwarunkowane otaczającą przyrodą. Ścieżka obrazuje trzy podstawowe dominanty rozwoju Ełku:
Po przejściu ścieżki turysta nie pozna oczywiście całej historii miasta, zbliży się jednak do zrozumienia istoty „mazurskości”, pozna najstarszą część miasta, będzie potrafił dostrzec jego oryginalny układ architektoniczny oraz zrozumie, w jaki sposób rozwijał się Ełk na przestrzeni swoich dziejów. Obiekty zostały wybrane z myślą o grupie docelowej realizowanego projektu – są nią turyści odwiedzający miasto (dlatego też obiekty muszą być usytuowane w miarę możliwości w atrakcyjnym otoczeniu) oraz ełcka młodzież szkolna. Ścieżka powinna unikać nachalnego dydaktyzmu, musi być skonstruowana z myślą o odbiorcy, który przede wszystkim wypoczywa i niejako przy okazji spaceru po mieście poznaje jego przeszłość.